21 juni 2007

Besvikelse på julafton

När ett bokpaket landar på dörrmattan på kontoret studsar jag för det mesta upp ur stolen och sliter upp det med giriga händer. Denna gång var det inte någon läcker tillfällighetsvers från 1810-talets Uppsala, utan ett antal skrifter som jag beställt från Utrikespolitiska institutet. Främst var jag intresserad av "Kan Kongo-Kinshasa frigöra sig från sin historia?" av Carl Johan Gardell, som ingår i serien med det makarnamyrdaldoftande namnet "Världspolitikens dagsfrågor".

Den lockande titeln visade sig dock delvis vara falsk marknadsföring. Detta är bara en historielektion utan krusiduller: Kongos historia från Leopold till Kabila, helt vanilla (adj., 2.). För den som inte vet något om DR Kongos historia är den utmärkt. Gardell är en balanserad och fördomsfri skribent som kan sitt ämne. Men jag hade ju velat ha mera analys. Gardell nämner de kleptokratiska strukturerna, Leopold-Mobutu-arvet, men inte hur de verkar och kan väntas verka i sam- och framtiden. Ingenting om det är möjligt och/eller önskvärt att ta sig ur en ensidigt råvaruberoende ekonomi, ingenting om hur Kabilas ifrågasatta etnicitet påverkar förtroendet för honom, ingenting om vad det egentligen innebär att Bemba har nära relationer till Mobutunomenklaturan, ingenting om det misstroende och hat som många kongoleser känner mot FN och USA, ingenting om dagens motsättningar mellan federalister och centralister. Se där några frågeställningar som jag hellre hade sett diskussion kring. Alltså, ett till litet häfte Carl Johan, som tar upp framtiden i historiens ljus.

Inga kommentarer: