23 maj 2007

Ingenting har en början...

När livet känns eländigt finns det inget annat att göra än att starta en blogg. Jag har funderat på det ett tag, men först nu kommit i det läget att jag kanske har något att meddela. Eftersom jag inte avser att föra dagbok, utan bara vill ha möjlighet att tipsa om webbligheter, analysera ett och annat, och få en överblick över mina refuserade recensioner, avstår jag till en början från det privata. I stället berättar jag om en av de tre flikar som öppnar sig varje gång jag startar min Firefox: nyhetssajten allAfrica.com. (De andra två flikarna kommer att presenteras i senare inlägg.)
Att det står alldeles bedrövligt till med nyhetsrapporteringen från Afrika är ingen nyhet. Orsakerna hoppas jag kunna återkomma till, detta är ett försök att dra stråt till stacken för att ändra på förhållandet.
allAfrica.com är en samlingssajt för nyheter om Afrika. Den drivs som ett fristående bolag och hämtar sina nyheter från ett par hundra källor, bland dem finns webbtidningar, nyhetsbyråer, NGOer, FN-organ m.m. Det ger naturligtvis ingen heltäckande bevakning av allt som händer på kontinenten, men i sin brokighet ger den en aktiv läsare möjligheter att både skapa sig en egen bild och söka sig vidare till andra källor. Sajten finns både i en engelsk och en fransk version, med olika innehåll.
Om man lyckas se förbi sidans irriterande mängd banners och reklam, så upptäcker man att den är synnerligen välredigerad, med möjligheter att söka på länder, regioner, specifika företeelser som sport eller konflikter, eller övergripande teman som bizniz eller miljö. Mitt senaste fynd, som jag just håller på att följa upp, är att villkoren för Fungurumeprojektet, det stora gruvprojekt i DR Kongo som Lundin Mining/Tenke-gruppen slagit på trumman för, kan komma att omförhandlas. Bakgrunden är att kongolesiska staten tillsatt en kommission för att se på om de avtal som finns inom gruvindustrin i Kongo verkligen är förenliga med kongolesisk lagstiftning. Kommissionen inledde sitt arbete den 15 maj 2007, och ett kanadensiskt bolag, Moto Goldmines Ltd., har redan hamnat i blåsväder.
Förhoppningsvis finns det en anledning till att en eventuell granskning av Lundins projektplaner inte rapporterats av svensk media. För det kan väl inte bero på bristande information...

Inga kommentarer: