8 maj 2009

Inte glömt utan ignorerat

Rubriken kan med skäl gälla för mitt bloggande, men är i själva verket kontentan av en intressant artikelcommondreams.org. Den snygga grafen visar skillnaden i antalet artiklar om DR Kongo och om Darfur - kontrasterat mot antalet döda. Situationen i Kongo är långt dödligare men får mycket mindre uppmärksamhet. En journalist försvarar sig med att det pågår ett folkmord i Darfur, medan Kongo är en tragedi orsakad av krig och fattigdom. Artikelförfattaren kritiserar dessa distinktioner och hävdar att enligt FN kan det visst ha begåtts folkmord i Kongo, men inte i Darfur.

Själv tycker jag detta pekar på en intressant och problematisk del av internationell rätt. "Folkmord" och "Brott mot mänskligheten" lanserades som begrepp i ett bestämt syfte: för att kunna döma de nazistiska krigsförbrytarna efter Andra världskriget. Gott så. Men de som utformade dessa begrepp var i fallen England och Frankrike kolonialmakter som begått fruktansvärda övergrepp mot miljontals människor i sina kolonier. De var naturligtvis inte intresserade av att inkluderas i definitionerna av "Folkmord" eller "Brott mot mänskligheten". Resultatet blir, något förenklat, att handlingar som inte uttalat syftar till att systematiskt utrota en viss folkgrupp inte faller under definitionen "folkmord".

Handlingarna som leder till döden för människor i Kongo är - liksom under kolonialtiden - till stor del inte planerade och organiserade som ett "folkmord". I stället handlar det om girighet och maktpolitik som får fritt spelrum. Ett förakt för människoliv som gör att man kan svälta ut sin fiende, beröva fienden medicinsk vård och annan hjälp, underlåta att ingripa när man borde för att vissa människoliv är värda mer än andra. Detta är vad tongivande aktörer, såväl stater och företag som FN och biståndsorganisationer, gör i Kongo idag. På vilket sätt skulle detta vara mindre fruktansvärt än Darfur och rättfärdiga mindre mediebevakning?

Artikeln sätter även fingret på ett annat problem: myten om den bortglömda konflikten, som leder tidningsredaktörerna till det lata felslutet att bara man skriver att konflikten är glömd så har man gjort sitt, i stället för att på allvar bevaka konflikten. Med artikelförfattarens ord:

it seems most editors have decided that running the occasional chin-scratching piece about lack of coverage will suffice in place of coverage itself. The Congo is not a forgotten country; it's an ignored country.

2 kommentarer:

Hans Hultqvist sa...

Korrekta iakttagelser. Och vad gör man som enkel medborgare? Påpekar (i det här fallet) Kongo-konflikten, när någon tar upp Darfur i samtalet? Skulle det hjälpa enligt principen om droppens urholkande av stenen? Dvs det skulle kanske få upp Kongo i medvetandet på ett annat sätt än nu. Men hjälper det kongoleserna?
undrar
Hans

Peter Nordström sa...

Hej Harald,

Fick höra om din blogg och ditt intresse för DRC av en kollega till mig, Henrik Lantz Hedström.

Jag när själv sedan många år tillbaka ett stort intresse för Afrika i allmänhet och DRC i synnerhet.

Har inte riktigt hunnit läsa igenom hela din blogg, men av det jag har läst så håller jag med om det mesta. Läste också att du nyligen varit på besök i DRC vilket gjorde mig mycket avundsjuk! Har länge velat åka dit och ges förhoppningsvis tillfälle att göra det nu i höst då jag kommer att praktisera på den svenska ambassaden i Nairobi. Min plan är att om jag får lite tid över, vilket verkar ganska osannolikt med tanke på EU-ordförandeskapet, så ska jag ta en "långweekend" till Kinshasa.

Jag har själv en blogg där jag i första hand kommer att skriva om min tillvaro i Nairobi, men även täcka andra aspekter av Afrika som intresserar mig och som är tragiskt negligerade av svensk media. Bloggen hittar du på peternordstrom.blogspot.com

På återhörande!

Med vänliga hälsningar

Peter Nordström